bitter as truth

damn right

woensdag, mei 14, 2003

Zijn games gevaarlijk?

NRC 04-2002
"Volgens J. de Haan, een van de samenstellers van het SCP-rapport is echter geen reden voor angst voor negatieve gevolgen door toegenomen digitalisering. ,,Het computergebruik gaat ten koste van hun tv-tijd,'' zegt De Haan. Volgens hem hebben kinderen computers probleemloos weten te integreren in hun leven. Chatten en e-mailen gaan ook niet ten koste van echte contacten met vrienden. Het rapport meldt niets over het bezoeken van sites met pornografische, racistische en gewelddadige inhoud..."

Oh. Dus dan is het niet erg? Ik moet toegeven dat ik zelf ook wel eens een computer spelletje speel, en dan met name schietspelletjes. Racen en vliegen vind ik ook leuk, maar schieten is iets dan op een of andere manier leuker is. Hmm, dat klinkt raar. Je weet dat het een spel is, maar het doel is te doden. Misschien is het ook leuk omdat je het kan? Omdat het ergens in je bloed zit? Je hoeft de geschiedenis er maar op na te slaan.

"The oldest remaining documentation of military campaigns come from the Middle East where the Egyptians, Assyrians, Hittites, and Persians were the main combatants ... 4000 years ago."

Het spelelement lijkt me cruciaal. Als het geen spel meer zou zijn zou het sterk psychologische schade kunnen aanbrengen. De speler wordt tegenwoordig continu onbewust geconfronteerd met het feit dat hij in zijn kamer achter zijn computer te nerden. Het ultieme doel van een 3d-game is om het levensecht te laten lijken. Dan kan de speler dus de waan krijgen dat het werkelijk is, waardoor het lichaam zich zal aanpassen. Stress, testosteron, hart-ritme stoornissen, etc. etc. Als de illusie te echt is, reageert het lichaam intensiever op wat zich in het spel voordoet. Ik kan uit persoonlijke ervaring delen dat een uurtje Quake3 het hart behoorlijk op hol kan jagen. De geestelijke inspanning, druk, drang om te winnen, agressie en relaxedheid. Dat werkt niet, en dat speel ik ook niet meer.

vb1, vb2, vb3

Hoe ver zijn we dan verwijderd van de games die al onze emoties maximaal zullen besturen? Tim Willits van de nieuwe doom zegt er het volgende over:

"Doom III will truly change what people expect from a video game experience. Every piece of technology, from the rendering system to the six-channel surround sound and the realistic physics, is coupled with incredible art and design to create a world that is hyperrealistic and more interactive than ever. Players will be drawn into the mood and atmosphere of the game to the point where they feel like they are part of the world--not just a character running through a noninteractive set piece."

en verderop

"When you play Doom III, you forget that you are playing a video game, and it's at that moment we can really terrify you. I'm continually surprised that a game I've spent so much time creating can scare me the way Doom III does. I can't imagine how it is going to affect people who really don't know what is around the next corner."

Hij weet het ook niet zeker, das balen. We zullen zien..



0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage